Wednesday, March 4, 2015

JULING MATA (PART 2)

Semalam aq bawak umairah p rawatan susulan kt klinik mata. Rawatan susulan utk mata kiri dia yang kekadang tu juling sket (mata hitam akan terkedalam)... Kata orang melayu juling air.. Kalau ikutkan nampak macam x serius sangat sebab ianya bukan juling kekal sebaliknya hanya sesekali bila otot mata kiri umairah tu letih, jadi juling tu kan terjadi. Dari segi perubatan ianya dipanggil gejala mata malas.


Tgk mata kiri umairah...
slalu terjadi bila penglihatan pd jarak dekat...
alahai anak dara mama...
ni la hadiahnye... papa kena buatkan cermin mata utk damia...

Dan tentunya gejala mata malas ini akan terdapat kesan kepada umairah klu aq x bertindak segera. Antara kesannya adalah umairah x dapat melihat dengan baik. Gejala mata malas dikenali sebagai ambylopia dalam bahasa perubatan. Keadaan ini berlaku disebabkan kanak-kanak melihat imej yang kabur sekiranya mengalami masalah rabun, juling atau keabnormalan pada tisu mata. Imej yang kabur ini menyebabkan perkembangan otak turut terjejas. Input visual yang dilihat akan dihantar ke otak bagi membolehkan kanak-kanak mengenali sesuatu objek. Ya Allah, mintak dijauhkan dari anak aq.. Sebab aq tau umairah anak yang bijak... Aq x mau masalah ni menganggu pembelajarannya kelak.  

Memandangkan aq bekerja di hospital, lebih mudah aq mengambil rawatan di klinik mata hospital sahaja. Dari pemeriksaan pertama aq telah  berjumpa dengan optometrist yang aq kenal n seorang yang baik, Ungku Aqila. Aq n umairah pn selesa mendapatkan khidmat Aqila ni.. Segala pemeriksaan dibuat dengan baik, lagipun Aqila ni pandai ambil hati budak2.. Senang nk pujuk bila buat pemeriksaan. Penerangan pun jelas sekali.

Oleh kerana mata umairah bukan juling kekal, jadi pemeriksaan untuk menentukan tahap kerabunan matanya dibuat. Sebelum tu, satu cecair perlu diletakkan ke dalam mata dan dibiarkan lebih kurang 40 minit bagi membolehkan anak mata lebih besar dan tahap rabun sebenar boleh diukur. Menangis la umairah sebab cecair tu dimaklumkan oleh Aqila kepada aq mmg pedih... Tapi pastu nk pujuk untuk check balik mata tu harus la dirasuahkan dengan gula2 n biskut stoberi... :-)

Selepas pemeriksaan, Aqila menerangkan yang mata umiarah tidak perlu dibuat pembedahan memandangkan bukan juling kekal. Sebaliknya hanya perlu dibantu dengan pemakaian cermin mata sahaja. So papa kena la p kedai untuk buat cermin mata umairah yer... :-)

#semoga damia cepat sembuh
#sayang anak mama


No comments:

Post a Comment