Thursday, February 26, 2015

HOMEMADE PIZZA

Wah.. Homemade pizza... Yer, pizza.. x caye ke... hehehe... susah payah tau aq uli punye uli sampai lembut dan elastik... Dah pandai guna bahasa masak2 gitu.. :-). Al maklum ler aq ni bread maker pn xde... Sebenarnya plan nk buat crust jek dulu then simpan utk buat pizza nanti... Skali bila crust dh siap dibakar mcm teringin la plak nk makan ler2 tu jugak... Selongkar esbox jmpe cheese n sosej... Selongkar kabinet dapo ade plak nenas dlm tin... Apelagi, misi diteruskan ler... So kali ni pizza kita cuma ada nenas, sosej, bawang holland n taburan cheese yang mewah sahaja yer sebagai topping... Janji sodap yer...

Ni pn dh kali ketiga aq guna resipi ni utk wat pizza... 1st time x menjadi sgt sbb blm tau cmne kejadian air suam bila dicampurkan dengan yis... Atas bantuan jiran sebelah bilik kt opis yang merangkap tuan punye blog nadiasukamasak.blogspot.com  pun dengan x kedekut ilmunya menunjukkan aq cmne kejadian bila yis tu dimasukkan dlm air suam.. Alhamdulillah percubaan kali ke 2 dan ke 3 ini menjadi...

Ok jom intai resipi.
Sumber : http://nadiasukamasak.blogspot.com/search/label/Pizza 



Bahan bahan untuk crust :
1 1/2 cawan air suam
2 sk yis mauripan
Secubit gula
4 cawan tepung gandum
1/4 sk garam
1/4 cawan olive oil
Sedikit olive oil (lumur)


Cara cara:
Campurkan gula ke dalam air suam dan masukkan yis. Kacau rata dan biarkan selama 5 minit tanpa dikacau lagi. Ayak tepung ke dalam mangkuk. Masukkan garam. Buatkan satu lubang di tengah tengah tepung. Tuangkan olive oil ke dalamnya, diikuti dengan air yis tadi. Ambil pisau dan dilalukan seolah memotong kek dari tepi ke tepi sehingga menjadi sebati.(Aq x rajin nk wat proses ni... terus uli jek...)  Dengan menggunakan kedua dua tangan, uli, gulung doh sehingga tidak melekat di tangan.



Taburkan tepung gandum atas papan pencanai. (Macam aq simple jek uli dlm besen beso..)  Uli doh sehingga rata dengan meletakkan tangan di kedua dua tepi doh, dilipat ke tengah dan ditolak ke depan dengan kedua dua tangan. Sapukan olive oil di mangkuk dan letakkan doh yang siap diuli di dalamnya. 

Sapu lagi olive oil di serata permukaan  atas doh.Akhir sekali tutup dengan plastic wrap dan biarkan doh selama 30 minit. Keluarkan doh yang dah naik berkali ganda, tumbuk doh. Sapukan dulang pizza dengan butter. Leperkan doh pizza dan dicucuk cucuk sedikit dengan garfu bagi mengeluarkan udara. Bolehlah disapu dengan sos pizza dan letaklah apa apa topping pizza yang disukai. Biasa aq akan sapu sos spagetti prego jek sbg sos pizza sbb x pedas n anak2 blh mkn... Toping plak letak ajelah ape yg ada... Nak mewah & meriah blh la letak capsicum, buah zaiton, cendawan butang & bermacam2 bahan yang blh dibeli dari pasaraya.. :-)

Ni plak kejadian pizza yg dh siap dibakar n ready utk di ngapppp....




Semua blh cuba, x susah mana pun.. Puas hati bila dah pandai buat sendiri & family of course la suka suka suka.... :-)

No comments:

Post a Comment